Friday, November 19, 2010

Bertunang...

Hey uols!!

Tadi pas Solat Jumaat, aku & famili g ke umah sedara di Kodiang. Anak sedara ( pihak pompuan ) aku bertunang... Meriah tol majlis pertunangan beliau... Siap pasang 3 khemah. Dalam umah tak yah cakap la grand nak mampos. Baru majlis pertunangan. Tak taw la camne nak kawen lak nanti. Jenuh siap duet & bertambah grand aku agak.

Well, pihak lelaki lak dari Johor ( datang 1 bas ) bes nyer aku tengok. Bab aku ni suka sangat owang Johor tambah - tambah yang Jawa. Haha!! Tak taw nape... Dulu berangan nak kawen ngan owang Jawa la, tapi tak kesampaian. Terputus hubungan di tengah jalan ** Rentetan Kebahagiaan Dalam Perpisahan **

Seperti yang dirancangkan, pihak pompuan mintak akad nikah 5 - 6 bulan dari skang ngan mas kawen RM2882.00 berserta hantaran RM7118.00, total RM10,000.00. Perlu disertakan gak sebentuk cincin berlian & sepasang persalinan...

Masa majlis bertunang tadi actually disertai ngan majlis merisik dari pihak lelaki yang disertakan 2 bentuk cincin ( merisik & bertunang ) , sireh junjung, kain persalinan, telekung, set make up, buah - buahan & coklat... Pihak pompuan pun balas gak hantaran tunang tersebut ( banyak sangat tak dapat nak cakap )




Pas selesai majlis penuh adat istiadat dari dua belah pihak tuh, da majlis makan la. Menu dowang pulut + ikan pekasam + nyok ( santan ) + bihun + kuih - muih + air ( teh susu panas, kopi o panas, sirap ais )
~ Ni permintaan pihak laki nak makan pulut...

Memang tadi cuaca ujan lebat sepanjang majlis ( ujan rahmat mudah - mudahan menyambut owang jauh ) Sonok aku tengok acara tuh tapi aku rasa renyah ( payah ) la bab banyak sangat nak bikin bila nak bertunang...

0 comments:

Post a Comment