Monday, May 30, 2011

Masih Tercari - Cari



Bila aku lihat owang disekeliling aku
Aku masih tercari - cari diri aku sendiri
Aku masih tak taw ape yang aku cari dalam hidup...

KETENANGAN? AGAMA? REALITI? DIRI?

Bulan ni, aku dapat berkumpul bersama keluarga aku
Aku lihat satu persatu mereka, diri mereka
Aku bandingkan ngan diri aku
Kerdilnya aku...
Jauh tersimpang dari mereka


*****

ABAH
Aku lihat abah... Abah ada banyak masalah dari kedut penat ekspresi muka beliau
Kadang - kadang ada la aku tengok Abah penat sangat sampai baju keja pun tak bersalin
Tetido kat ruang tamu
Abah skang da tak cam dulu, die skang da banyak berubah ke arah kebaikan
Alhamdulillah...
Tapi besa la manusia tak lari dari melakukan kesalahan
Kadang - kadang aku rasa marah pada Abah, kadang - kadang aku tak marah
Bila kita marah, kita lupa apa yang kita lakukan samada meyakiti insan tersayang atau tak
Berdosanya aku pada Abah

MAMA
Mama memang penyabar owangnya
Aku tak mampu jadi setabah Mama sebab Mama dapat anak cam aku
Aku slalu wat perangai kat Mama, aku sedey sangat sebab slalu lukakan ati Mama
Aku sayang Mama... Aku tak benci Mama cuma rajuk aku yang lama
Mama slalu setia melayan kerenah aku
Aku berdosa pada Mama
Aku tengok Mama banyak masalah, aku tak suka bebankan dia ngan masalah aku
Tapi aku wat gak benda tuh berulang kali

SYAMIR
Dia adik laki selepas aku
Baik sangat, pendiam tapi dia la sahabat aku masa kecik
Aku sayang kat dia sebab dia la driver, bodyguard aku
Kemana pergi bertemankan dia
Ngan dia, aku bebai gak
Contoh Subuh tadi... Dia g masjid
Aku marah bab dia lambat balik & wat aku terlambat nak g keja
Tak patotnya aku sebagai kakak nak marah adik yang g solat
Kejamnya aku padahal tengahari tuh, dia da nak balik Shah Alam
Aku nak je mesej dia tadi mintak maaf
Dia adik aku yang tak reti nak merungut, baiknya dia
Akak berdosa kat Syamir

AINA
Akak slalu cari pasal ngan Aina tapi kadang - kadang akak nak melawak je
Tapi perangai Aina tak sama cam adik - adik laki akak
Aina kuat melawan, memberontak
Cian bila tengok Aina melawan cakap parents kita, wat perangai kat Syamir & Alif
Taun ni Aina kan nak PMR, wat yang terbaik ok :)
Aina cubalah berubah ye sementara kita masih punya kesempatan

ALIF
Bila akak tengok Alif, akak rindu sangat kat Alif taw
Nak sangat melawak ngan Alif yang loyar buruk tuh tapi tuh dulu
Alif skang da makin dewasa & dalam proses menjadi tahfiz
Alif anak soleh & paling terbaik dikalangan kami suma
Akak malu kat Alif
Tapi napa akak ni suka marah Alif bila Alif tegur akak
Akak ni jahat sangat & slalu tak puas ati ngan Alif
Maybe akak terasa banyak kekurangan kot nak berdiri seiring bersama Alif dalam famili kita
Allah kurniakan akak seorang adik yang soleh & taat pada Allah
Akak tengok Alif, raut wajah yang penuh Nur, perangai Alif wat akak rasa jauh dari Alif
Akak terasa kurang ilmu agama di dada berbanding Alif
Akak sentiasa mendoakan kejayaan Alif dunia akhirat
Akak mintak maaf ya Alif slalu menyakiti ati Alif sedangkan Alif yang tak bersalah yang slalu memohon ampun maaf dari akak yang serba hina ni


*****


~ Aku pun tak taw awat perangai aku pelik tak macam owang lain, aku semakin garang, baran, marah tak bertempat... Napa aku camni? Aku kecewa bila lukakan ati suma owang disekeliling aku... Bukan pada famili aku je tapi pada sanak sedara, kawan - kawan, jiran tetangga & sesapa yang mengenali aku tapi yang penting skali pada ALLAH yang aku slalu ingkar pada perintah & amanah - Nya. Bila aku renungkan, Ya ALLAH tak terhitung dosa aku pada ALLAH tapi Dia masih bagi aku peluang sampai saat ni untuk muhasabah diri yang hina nih... Ampunkan aku Ya Allah... ~


0 comments:

Post a Comment